Sabtu, 26 November 2011

Jangan menangis,Mak!




ASSALAMMUALAIKUM..

AMPANG: “Mak jangan sedih. Tak apa, nanti suruh kakak beranak ramai, adik boleh ambil anak angkat,” kata Nur Najihah Surdiman Effendi, 12, ketika ditemui Harian Metro di Hospital Ampang, di sini, kelmarin.
Itu ungkapan pertama dilafazkan Nur Najihah sejurus mengetahui kedua-dua ovarinya terpaksa dibuang pada September lalu berikutan terdapat ketumbuhan.

Menurutnya, ketumbuhan itu membesar dengan cepat tidak sampai dua bulan, malah jika dilihat dengan mata kasar, dia seolah-olah hamil sembilan bulan.
“Saya mula pelik apabila perut membesar dan menjadi keras selepas pertama kali datang haid, malah sukar membuang air besar tetapi tidak pula sakit.

“Tidak sangka ia ketumbuhan serius hingga saya terpaksa dibedah tetapi saya reda dan tabah dengan ketentuan Ilahi,” katanya.

Sementara itu, ibunya, Norsimah Osman, 44, berkata dia memohon kepada doktor tidak membuang ovari kiri anaknya itu tetapi apakan daya apabila doktor mengesahkan nyawa anaknya dalam bahaya jika ovari berkenaan tidak dibedah berikutan ketumbuhan itu sudah membesar dan merebak dengan pantas lebih-lebih lagi ketika itu Nur Najihah datang haid.
“Dugaan anak saya bertambah apabila dia perlu menghadapi dua lagi pembedahan pada hari sama kerana berlaku pendarahan dalam badannya yang memaksa doktor memasukkan empat pek darah beku.

“Sedih hati saya bila melihat dia dibawa ke bilik pembedahan tempoh hari, malah tidak dapat menahan air mata mengenangkan dirinya yang masih muda, namun Nur Najihah lain pula apabila sempat melambai tangan dan meminta saya supaya tidak menangis,” katanya sebak.
Menurutnya, kini anaknya perlu menjalani rawatan kemoterapi dan menerima pemantauan doktor selama setahun bagi mengelak ketumbuhan itu berulang.

Katanya, dia terkejut dengan nasib dialami anak bongsunya itu kerana penyakit ketumbuhan dialami Nur Najihah itu yang pertama berlaku dalam sejarah keluarganya.

Menurutnya, dia berharap anaknya terus sihat dan membesar seperti kanak-kanak lain dan sentiasa berdoa semoga kejadian itu tidak mematahkan semangat anaknya itu.

Difahamkan, doktor yang merawat Nur Najihah memaklumkan kejadian seumpama itu pertama kali berlaku pada kanak-kanak kerana keadaan itu biasanya berlaku kepada wanita berusia lebih 30 tahun selain menegaskan akan berlaku gangguan hormon. kepada pesakit yang mungkin memberi kesan terhadap perubahan fizikal.
CREDIT TO:MyMetro

cm ne korg???sdyh kan if aku kt tmpt adik nie..erm menangis aku weyh...
moga adik nie tabah k...=')



0 Orang Berjaya mengetahui kisah DukaKu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2013 Reserved to Siti

Edited by Cik Amal